• Artikel 1 Definities

  • 1.1 Algemene Voorwaarden: de Algemene Voorwaarden van Pracht Totaalonderhoud van mei 2023.

  • 1.2 Pracht Totaalonderhoud: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Pracht Totaalonderhoud B.V., statutair gevestigd aan de Molenlei 13c te (1921 CX) Akersloot, ingeschreven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder het nummer: 89332555.

  • 1.3 Opdrachtgever: de partij met wie Pracht Totaalonderhoud een Overeenkomst aangaat betreffende de Werkzaamheden.

  • 1.4 De Consument: de Opdrachtgever die een natuurlijk persoon is en die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

  • 1.5 Partijen: Pracht Totaalonderhoud en de Opdrachtgever.

  • 1.6 Goederen: de producten die door Pracht Totaalonderhoud of door haar ingeschakelde derden aan de Opdrachtgever worden geleverd in verband met de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 1.7 Diensten: de door of namens Pracht Totaalonderhoud in opdracht van de Opdrachtgever te verrichten diensten, al dan niet met betrekking tot de Goederen. Hieronder vallen in ieder geval (maar niet alleen) schilderwerk, spuitwerk, stucwerk, timmerwerk, houtrotherstel, vloercoatings, dakbedekking, loodgieterswerk, voegwerk, schadeherstel, reiniging en glazenwassen, advies en inspectie.

  • 1.8 Overeenkomst: de Schriftelijk vastgelegde afspraken tussen Partijen betreffende door of namens Pracht Totaalonderhoud aan de Opdrachtgever te leveren Goederen en/of te verrichten Diensten.

  • 1.9 Schriftelijk: op papier of (eventueel als gescand bestand) per e-mail.

  • Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de Overeenkomst. Deze Algemene Voorwaarden zijn tevens van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, leveringen van Goederen en/of Diensten door of namens Pracht Totaalonderhoud en (reeds bestaande) overeenkomsten tussen Pracht Totaalonderhoud en de Opdrachtgever.

  • 2.2 Niet alleen Pracht Totaalonderhoud, maar ook medewerkers en de directie van Pracht Totaalonderhoud alsmede personen of bedrijven die bij de uitvoering van een Overeenkomst door Pracht Totaalonderhoud zijn ingeschakeld, kunnen op deze Algemene Voorwaarden een beroep doen.

  • 2.3 De Opdrachtgever met wie eenmaal op basis van deze Algemene Voorwaarden is gecontracteerd, stemt in met de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden op alle toekomstige Overeenkomsten tussen de Opdrachtgever en Pracht Totaalonderhoud, alsmede met de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden op (toekomstige) Overeenkomsten tussen aan de Opdrachtgever gelieerde vennootschappen en Pracht Totaalonderhoud.

  • 2.4 Afwijken van de Algemene Voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én Schriftelijk door Partijen is overeengekomen.

  • 2.5 Pracht Totaalonderhoud wijst de algemene voorwaarden van de Opdrachtgever uitdrukkelijk van de hand.

  • 2.6 Voor zover een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden niet (geheel) rechtsgeldig mocht blijken, doet dat niet af aan de rechtsgeldigheid van de overige bepalingen in deze Algemene Voorwaarden. De niet geldende bepaling wordt geacht van rechtswege te zijn vervangen door een wel geldige bepaling die qua rechtsgevolg zoveel als mogelijk aansluit bij de ongeldige bepaling.

  • 2.7 Indien Pracht Totaalonderhoud niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Pracht Totaalonderhoud in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te verlangen.

  • Artikel 3 Aanbod

  • 3.1 De offerte van Pracht Totaalonderhoud geldt als een aanbod. Elk aanbod is vrijblijvend, tenzij anders Schriftelijk is overeengekomen. Het aanbod is tot 14 dagen na offertedatum geldig, tenzij uit de offerte anders blijkt en tenzij een aanbod wordt ingetrokken.

  • 3.2 Pracht Totaalonderhoud te allen tijde gerechtigd om een aanbod in te trekken, zonder dat de Opdrachtgever hieraan enig recht kan ontlenen. 3.3 Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt Pracht Totaalonderhoud zich het recht voor om die offerte/dat aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de Opdrachtgever daar enig recht aan kan ontlenen.

  • 3.4 De offerte is gebaseerd op de door de Opdrachtgever bij de aanvraag verstrekte gegevens en op de bij aanbiedingsdatum geldende prijzen. Mondeling gedane toezeggingen binden Pracht Totaalonderhoud niet.

  • 3.5 Kennelijke fouten in de offerte, website, opdrachtbevestiging, advertentie etc., binden Pracht Totaalonderhoud niet.

  • 3.6 Opleverdata in offertes en/of op de website van Pracht Totaalonderhoud zijn slechts indicatief, Pracht Totaalonderhoud is daar niet aan gebonden, tenzij Partijen uitdrukkelijk én Schriftelijk een fatale oplevertermijn zijn overeengekomen.

  • 3.7 Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen en omschrijvingen van Pracht Totaalonderhoud zijn indicatief en gelden slechts bij benadering. Afwijkingen daarvan bieden geen grondslag voor (partiele) ontbinding, opschorting of schadevergoeding.

  • 3.8 De Opdrachtgever dient de informatie uit de offerte en overige aanbiedingsdocumenten vertrouwelijk te behandelen en mag deze niet openbaren of voor eigen gebruik of gebruik door derden aanwenden.

  • 3.9 Indien er geen Overeenkomst tot stand komt en door Pracht Totaalonderhoud kosten heeft gemaakt ten behoeve van het doen van het aanbod c.q. het opstellen van de offerte (onder andere maar niet alleen voor bestudering van gegevens, een schouwing, overleg, advisering en dergelijke werkzaamheden), dan is Pracht Totaalonderhoud gerechtigd om deze kosten tegen een uurtarief van € 80 exclusief btw bij de Opdrachtgever in rekening te brengen. Deze bepaling geldt niet indien de Opdrachtgever een Consument is.

  • Artikel 4 Totstandkoming van de Overeenkomst

  • 4.1 Indien Pracht Totaalonderhoud een aanbod als bedoeld in artikel 3 van deze Algemene Leveringsvoorwaarden heeft gedaan, komt de Overeenkomst tot stand door aanvaarding door de Opdrachtgever. Aanvaarding geschiedt in beginsel door 1) ondertekening van de offerte; of 2) een Schriftelijk akkoord waarin deze Algemene Leveringsvoorwaarden niet uitdrukkelijk van de hand worden gewezen; of 3) een mondeling akkoord, gevolgd door de overeengekomen aanbetaling.

  • 4.2 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het aanbod in de offerte, dan is Pracht Totaalonderhoud daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Pracht Totaalonderhoud uitdrukkelijk en Schriftelijk aangeeft gebonden te zijn aan de afwijkende aanvaarding.

  • 4.3 Indien Pracht Totaalonderhoud geen Schriftelijke of mondelinge aanbieding heeft gedaan, komt de Overeenkomst tot stand doordat Pracht Totaalonderhoud een Schriftelijke of mondelinge opdracht c.q. instructie van de Opdrachtgever binnen veertien dagen Schriftelijk heeft aanvaard.

  • 4.4 Uit het handelen van Partijen kan ook blijken dat aanbod en aanvaarding op andere wijze hebben plaatsgevonden, ten gevolge waarvan eveneens een rechtsgeldige Overeenkomst tot stand is gekomen. Dit is bijvoorbeeld het geval indien Pracht Totaalonderhoud aanvangt met de uitvoering van de Overeenkomst en de Opdrachtgever daar niet onverwijld tegen protesteert.

  • 4.5 Mondelinge of Schriftelijke toezeggingen of afspraken door of met medewerkers van Pracht Totaalonderhoud binden Pracht Totaalonderhoud alleen indien en zodra deze Schriftelijk worden bevestigd door een vertegenwoordigingsbevoegde medewerker van Pracht Totaalonderhoud.

  • 4.6 Iedere Overeenkomst wordt aangegaan onder de ontbindende voorwaarde van voldoende beschikbaarheid van Goederen en mankracht.

  • Artikel 5 Hoofdelijke aansprakelijkheid

  • 5.1 Indien meerdere natuurlijke of rechtspersonen zich als Opdrachtgever jegens Pracht Totaalonderhoud hebben verbonden, zijn deze steeds hoofdelijk en ieder voor het geheel jegens Pracht Totaalonderhoud aansprakelijk voor alle uit de Overeenkomst voortvloeiende verbintenissen en betalingsverplichtingen.

  • Artikel 6 Prijzen en prijswijziging

  • 6.1 Tenzij anders aangegeven in de offerte, zijn de genoemde prijzen exclusief btw, leveringskosten en overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reiskosten. Indien de Opdrachtgever een Consument is, zijn al deze componenten inbegrepen in de vermelde prijs

  • 6.2 Indien zich na de totstandkoming van de Overeenkomst omstandigheden voordoen die een wijziging van de overeengekomen prijs rechtvaardigen, zoals kostprijsfactoren, dan is Pracht Totaalonderhoud gerechtigd de prijs dienovereenkomstig te wijzigen, zonder dat dit kan leiden tot beëindiging of ontbinding van de Overeenkomst door de Opdrachtgever. Onder kostprijsfactoren worden in ieder geval, doch niet uitsluitend, begrepen: koerswijzigingen, belastingen, invoerrechten, heffingen, of andere lasten van overheidswege, en factoren die een oorzaak vinden in de stijging van grondstoffen, inkoopprijzen van materialen en/of Goederen, energieprijzen, transportkosten, lonen en dergelijke andere zaken, ongeacht of deze bij het aangaan van de Overeenkomst voorzienbaar waren.

  • 6.3 Het bepaalde in artikel 6.2 geldt ook indien de Opdrachtgever een Consument betreft, doch enkel indien de betreffende omstandigheden redelijkerwijs niet voorzienbaar waren ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst in de zin van artikel 4 van deze Algemene Voorwaarden. Indien Pracht Totaalonderhoud de overeengekomen prijs binnen drie maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst wenst te verhogen, dan is de Consument bevoegd om de Overeenkomst binnen veertien dagen nadat Pracht Totaalonderhoud de Consument van de prijswijziging op de hoogte heeft gesteld, Schriftelijk te ontbinden. De Consument heeft alsdan geen recht op schadevergoeding.

  • Artikel 7 Bedenktijd

  • 7.1 Indien de Opdrachtgever een Consument is en de Overeenkomst een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte in de zin van artikel 6:230g lid 1 BW betreft, heeft de Consument het recht om de Overeenkomst binnen veertien dagen zonder opgave van redenen te ontbinden. Ten aanzien van te leveren Diensten geldt dat de termijn aanvangt op het moment van het tot stand komen van de Overeenkomst in de zin van artikel 4 van deze Algemene Leveringsvoorwaarden. Ten aanzien van Goederen geldt dat de termijn aanvangt op het moment dat de (laatste deellevering van) de Goederen door de Consument zijn (is) ontvangen.

  • 7.2 Indien de Consument gebruik wenst te maken van de bedenktijd, kan de Consument dat Schriftelijk binnen de bedenktijd aan Pracht Totaalonderhoud kenbaar maken. De Consument kan daarbij gebruik maken van het model herroepingsformulier dat op de website van Pracht Totaalonderhoud kan worden gedownload. Zie formulier laatste pagina, deze kunnen jullie ook apart opslaan

  • 7.3 Geen recht van ontbinding bestaat in de gevallen als bedoeld in artikel 6:230p BW, waaronder maar niet uitsluitend ontwerpen volgens specificaties van de Consument.

  • Artikel 8 Betaling

  • 8.1 Alle facturen dienen door de Opdrachtgever te worden betaald overeenkomstig de op de offerte of in de Overeenkomst omschreven betalingscondities/betalingsschema. Betaling dient steeds conform de datum van de factuur plaats te vinden, tenzij anders Schriftelijk is overeengekomen of op de factuur een andere datum staat vermeld. Pracht Totaalonderhoud is steeds gerechtigd om deelfacturen te versturen.

  • 8.2 Pracht Totaalonderhoud is steeds gerechtigd van de Opdrachtgever een aanbetaling c.q. een voorschot dan wel een volledige vooruitbetaling te verlangen.

  • 8.3 Er bestaat aan de zijde van de Opdrachtgever geen recht op verrekening of opschorting van betaling, tenzij de Opdrachtgever een Consument is.

  • 8.4 Bij gebreke van specifieke condities zal de Opdrachtgever na aanvaarding van het aanbod altijd 100 % van de koop/aanneemsom onverwijld aan Pracht Totaalonderhoud voldoen.

  • 8.5 Bij twijfel over de liquiditeitspositie c.q. kredietwaardigheid van de Opdrachtgever is Pracht Totaalonderhoud gerechtigd om additionele eisen te stellen met betrekking tot vooruitbetaling, dan wel te verlangen dat zekerheid wordt verstrekt door middel van het vestigen van een pandrecht, een bankgarantie of een depotstelling. Indien de Opdrachtgever dit weigert is Pracht Totaalonderhoud gerechtigd om haar werkzaamheden met onmiddellijke ingang op te schorten en/of te beëindigen, onverminderd het recht van Pracht Totaalonderhoud om vervangende schadevergoeding te vorderen.

  • 8.6 De betalingstermijn als bedoeld in artikel 8.1 van de Algemene Voorwaarden heeft te gelden als een fatale termijn. Eventueel overeengekomen, dan wel medegedeelde, opvolgende betalingstermijnen (bijvoorbeeld uitstelverlening) gelden ook telkens als een fatale termijn.

  • 8.7 Na het verstrijken van de betalingstermijn is de Opdrachtgever, zonder nadere ingebrekestelling van rechtswege in verzuim en is de Opdrachtgever aan Pracht Totaalonderhoud een boeterente verschuldigd van 1,5 % per maand.

  • 8.8 Vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim verkeert, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle buitengerechtelijke incassokosten, met een minimum van 15 % over het factuurbedrag. Voor Consumenten geldt het Besluit Buitengerechtelijke Incassokosten (BIK).

  • 8.9 Door de Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in de eerste plaats ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan.

  • Artikel 9 Termijnen en afzeggen afspraak

  • 9.1 De door Pracht Totaalonderhoud aangegeven termijnen voor levering van Goederen en/of het verrichten van Diensten zijn naar beste weten vastgesteld en zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen. Aangegeven termijnen zijn echter altijd indicatief en kunnen daarom niet worden aangemerkt als fatale termijnen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de weeromstandigheden niet toelaten dat Pracht Totaalonderhoud de Diensten verricht en/of de betreffende aannemer ziek is. De enkele overschrijding van een genoemde termijn brengt Pracht Totaalonderhoud niet in verzuim en geeft de Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding. De Opdrachtgever kan dus geen aanspraak maken op schade bestaande uit bijvoorbeeld opgenomen vrije dagen, gemiste winst of hogere energiekosten / verminderde besparingen.

  • 9.2 De Opdrachtgever kan de afspraak voor het leveren van de Goederen dan wel het verrichten van de Diensten, tot 72 uur voor aanvang daarvan kosteloos verzetten. Indien de Opdrachtgever de afspraak binnen 72 uur voor de afspraak wenst te verzetten, is Pracht Totaalonderhoud gerechtigd om € 250,- bij de Opdrachtgever in rekening te brengen. Pracht Totaalonderhoud zal dergelijke kosten in beginsel niet in rekening brengen indien naar haar oordeel sprake is een gewichtige, onvoorziene omstandigheid aan de zijde van Opdrachtgever zoals bijvoorbeeld een ziekenhuisopname.

  • Artikel 10 Uitvoering en voltooiing

  • 10.1 Pracht Totaalonderhoud is gerechtigd om in delen (op) te leveren.

  • 10.2 Pracht Totaalonderhoud heeft recht om bepaalde werkzaamheden te laten uitvoeren door derden.

  • 10.3 Pracht Totaalonderhoud voert de werkzaamheden zoveel mogelijk uit binnen reguliere werktijden, doch is zij gerechtigd om de werkzaamheden buiten reguliere werktijden uit te laten voeren indien zij dat nodig acht en zij de Opdrachtgever hiervan tijdig op de hoogte heeft gesteld. De Opdrachtgever dient hier medewerking aan te verlenen.

  • Artikel 11 Gevolgen niet tijdig betalen

  • 11.1 Vanaf de dag dat de Opdrachtgever in verzuim is, heeft Pracht Totaalonderhoud recht op de wettelijke (handels)rente, waarbij een gedeelte van een maand als hele maand wordt beschouwd.

  • 11.2 Indien de Opdrachtgever niet aan haar verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst voldoet en Pracht Totaalonderhoud buitengerechtelijke kosten maakt teneinde de Opdrachtgever tot nakoming te bewegen en/of teneinde haar schade vergoed te krijgen, is de Opdrachtgever voor deze kosten aansprakelijk.

  • 11.3 De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Indien de Opdrachtgever geen Consument is, behoudt Pracht Totaalonderhoud het recht op vergoeding van haar werkelijk gemaakte buitengerechtelijke kosten door de Opdrachtgever.

  • 11.4 Door de Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in de eerste plaats ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan.

  • 11.5 Indien Opdrachtgever niet meewerkt aan de uitvoering van de Overeenkomst door Pracht Totaalonderhoud, dan is de Opdrachtgever nog steeds verplicht de overeengekomen prijs te betalen.

  • Artikel 12 Verplichtingen Opdrachtgever

  • 12.1 De Opdrachtgever dient aanwezig te zijn op het moment van levering van de Goederen en bij het verrichten van de Werkzaamheden. Voorts dient de Opdrachtgever ervoor zorg te dragen dat Pracht Totaalonderhoud de werkzaamheden ongestoord en op een veilige en verantwoorde wijze kan uitoefenen.

  • 12.2 Zowel binnen- als buiten reguliere werktijden draagt de Opdrachtgever zorg voor de kosteloze beschikking over een vrije toegang tot het terrein, zowel het gebouw en de locatie waarop of waarin de werkzaamheden moeten worden verricht, alsmede voor schone, veilige en gezonde omstandigheden.

  • 12.3 De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de omstandigheden die de uitvoering van de werkzaamheden verhinderen of ernstig belemmeren. De Opdrachtgever is verplicht Pracht Totaalonderhoud, haar personeel en de door haar ingeschakelde derden tijdig voor gevaarlijke situaties te waarschuwen.

  • 12.4 De Opdrachtgever zorgt ervoor dat hij tijdig beschikt over de benodigde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of toestemmingen die noodzakelijk zijn voor de werkzaamheden of het gebruik van installaties waarvan is overeengekomen dat die door of namens haar ter beschikking zullen worden gesteld. Bij het verkrijgen hiervan zal MDZ naar vermogen de Opdrachtgever de noodzakelijke medewerking verlenen.

  • 12.5 De Opdrachtgever garandeert de afwezigheid van asbest voor aanvang van de werkzaamheden. Dit geldt niet indien Pracht Totaalonderhoud op voorhand Schriftelijk door de Opdrachtgever is geïnformeerd over de aanwezigheid van asbest.

  • 12.6 De Opdrachtgever zorgt ervoor dat Pracht Totaalonderhoud - op de locaties waar de werkzaamheden worden verricht - tijdig en kosteloos kan beschikken over de benodigde (nuts)voorzieningen zoals elektriciteit, (drink)water, en toiletvoorzieningen.

  • 12.7 De Opdrachtgever is buiten de werktijden/aanwezigheid van Pracht Totaalonderhoud verantwoordelijk voor de Goederen en overige eigendommen van Pracht Totaalonderhoud zoals materialen, werktuigen of gereedschappen, die voor het werk zijn aangevoerd.

  • 12.8 Zowel voorafgaand als tijdens de uitvoering van de werkzaamheden heeft de Opdrachtgever een zelfstandige verplichting om direct alle informatie te verstrekken die relevant is voor het uitvoeren van de Overeenkomst door Pracht Totaalonderhoud. Voorts is de Opdrachtgever gehouden alle gegevens en bescheiden, welke Pracht Totaalonderhoud overeenkomstig haar oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de Overeenkomst, direct in de gewenste vorm en op de gewenste wijze tot haar beschikking te stellen.

  • 12.9 Indien door de niet-naleving van het bepaalde in onderhavig artikel (vertragings)schade ontstaat, is Opdrachtgever voor deze schade jegens Pracht Totaalonderhoud aansprakelijk. Onverminderd het recht van Pracht Totaalonderhoud op volledige schadevergoeding, geldt dat alle wachturen respectievelijk uitvaluren voor personeel van Pracht Totaalonderhoud worden verrekend op basis van een tarief van € 80,- per uur.

  • Artikel 13 Meer- en minderwerk

  • 13.1 Meer- en minderwerk dient in beginsel Schriftelijk tussen Pracht Totaalonderhoud en de Opdrachtgever te worden overeengekomen.

  • 13.2 Noodzakelijk meerwerk zal – voor zover mogelijk – zo vroeg mogelijk door Pracht Totaalonderhoud Schriftelijk worden medegedeeld. De Opdrachtgever wordt geacht akkoord te zijn met de uitvoering van het meerwerk, de daaraan verbonden kosten en de aangepaste levertijd, tenzij de Opdrachtgever onverwijld Schriftelijk bezwaar maakt.

  • 13.3 Indien meerwerk mondeling is overeengekomen en een Schriftelijke mededeling in de zin van het vorige lid achterwege is gebleven, wordt de Opdrachtgever geacht akkoord te zijn met het meerwerk zodra Pracht Totaalonderhoud met de uitvoering van het meerwerk is begonnen en de Opdrachtgever niet onverwijld heeft geprotesteerd. De Opdrachtgever draagt hiervan de bewijslast.

  • Artikel 14 Garantie

  • 14.1 De voorwaarden en termijnen van de door Pracht Totaalonderhoud te verstrekken garanties op de door haar geleverde Goederen en Diensten volgen, indien van toepassing, uit de Overeenkomst. De door leveranciers aan Pracht Totaalonderhoud gegeven (fabrieks)garanties op Goederen zullen steeds aan de Opdrachtgever worden overgedragen.

  • 14.2 Voorwaarde voor een beroep op herstel/vervanging onder de verstrekte garantie is dat steeds is voldaan aan het bepaalde in artikel 16 van deze Algemene Leveringsvoorwaarden.

  • 14.3 Geen garantie geldt voor gebreken welke:
    − geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van een gebrekkige constructie die niet door Pracht Totaalonderhoud is aangebracht. Hieronder vallen ook verzakkingen en instortingen;
    − geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van extreme weersomstandigheden, zoals maar niet alleen stormschade, tornado’s en windhozen; − geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van ongewoon, oneigenlijk, onoordeelkundig of onzorgvuldig gebruik van de Goederen;
    − welke geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van installatie, montage, wijziging en/of reparatie door de Opdrachtgever zelf of door derden;

  • 14.4 Tenzij de garantie betrekking heeft op de deugdelijkheid van de Diensten door of namens Pracht Totaalonderhoud, vallen voorrijkosten en arbeidsloon niet onder de garantie.

  • 14.5 Pracht Totaalonderhoud herstelt gebreken, storingen en/of defecten die onder de garantie vallen binnen een redelijke termijn. Pracht Totaalonderhoud is niet aansprakelijk voor enige schade van de Opdrachtgever gedurende de periode dat sprake is van een gebrek.

  • 14.6 Wanneer er voor het achterhalen van een gebrek onderzoekskosten worden gemaakt en het probleem niet onder de garantie valt, dan zijn deze kosten altijd voor rekening van de Opdrachtgever.

  • 14.7 Na de garantieperiode wordt elke aansprakelijkheid uitdrukkelijk uitgesloten. Deze garantiebepalingen tasten de wettelijke rechten van de Consument niet aan.

  • Artikel 15 Eigendomsvoorbehoud en retentierecht

  • 15.1 De door Pracht Totaalonderhoud geleverde Goederen blijven eigendom van Pracht Totaalonderhoud totdat de Opdrachtgever aan alle (betalings)verplichtingen volledig heeft voldaan ten aanzien van deze Overeenkomst maar ook ten aanzien van alle andere overeenkomsten tussen dezelfde Partijen.

  • 15.2 Zodra de Opdrachtgever in verzuim is, dient de Opdrachtgever de Goederen op eerste verzoek van Pracht Totaalonderhoud te retourneren, tenzij Partijen hier ander afspraken over maken. De kosten voor het afhalen of brengen van de Goederen komen voor rekening van de Opdrachtgever.

  • 15.3 Pracht Totaalonderhoud is gerechtigd om al hetgeen hij aan de Opdrachtgever dient te leveren, onder zich te houden totdat de Opdrachtgever aan alle (betalings)verplichtingen jegens Pracht Totaalonderhoud of aan haar gelieerde vennootschappen heeft voldaan.

  • Artikel 16 Onderzoek en klachtplicht

  • 16.1 De Opdrachtgever wordt geacht om gebreken en/of klachten ten aanzien van de uitvoering van de Overeenkomst steeds binnen één week na het ontstaan daarvan te ontdekken én aan Pracht Totaalonderhoud Schriftelijk te hebben medegedeeld. In deze Schriftelijke mededeling dient de Opdrachtgever gemotiveerd en gedetailleerd melding te maken van de gestelde tekortkoming, op straffe van verval van recht.

  • 16.2 Indien de Opdrachtgever een Consument betreft, geldt in afwijking van het bepaalde in artikel 13.1 een termijn van 2 maanden waarbinnen de Consument wordt geacht om gebreken/klachten te constateren.

  • 16.3 Na de ontvangst van de Schriftelijke mededeling in de zin van dit artikel zal Pracht Totaalonderhoud de gegrondheid van de klacht onderzoeken. Indien zij meent dat de klacht van de Opdrachtgever gegrond is en onder de garantie valt als bedoeld in artikel 14, dient Pracht totaalonderhoud door de Opdrachtgever in de gelegenheid te worden gesteld om het gebrek te herstellen.

  • 16.4 Het indienen van een klacht ontheft de Opdrachtgever niet van haar betalingsverplichtingen jegens Pracht Totaalonderhoud. De Opdrachtgever heeft alsdan evenmin een opschortingsbevoegdheid.

  • Artikel 17 Opschorting en ontbinding in geval van faillissement

  • 17.1 Tenzij de Opdrachtgever een Consument is, doet hij afstand van het recht om zijn verplichtingen onder deze Overeenkomst op te schorten.

  • 17.2 Pracht Totaalonderhoud is gerechtigd om de nakoming van haar verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, in de gevallen dat de Opdrachtgever haar vrije beschikking over haar inkomen of vermogen verliest, in staat van faillissement wordt verklaard of surseance van betaling heeft aangevraagd.

  • 17.3 Indien de Overeenkomst wordt ontbonden of beëindigd, zijn de vorderingen van Pracht Totaalonderhoud op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Pracht Totaalonderhoud nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en de Overeenkomst.

  • 17.4 Pracht Totaalonderhoud is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Opdrachtgever lijdt doordat Pracht Totaalonderhoud de Overeenkomst voortijdig heeft ontbonden of doordat Pracht Totaalonderhoud de uitvoering van de Overeenkomst heeft opgeschort of beëindigd.

  • Artikel 18 Intellectueel eigendom

  • 18.1 De Opdrachtgever erkent dat alle rechten van intellectuele eigendom, zoals ontwerpen, handleidingen, documentatie, rapporten, weergegeven informatie, mededelingen of andere uitingen, berusten bij Pracht Totaalonderhoud, haar toeleveranciers of andere rechthebbenden.

  • 18.2 De Opdrachtgever zal zich onthouden van een inbreuk op deze intellectuele eigendomsrechten en vrijwaart Pracht Totaalonderhoud voor aanspraken van derden.

  • 18.3 Overtreding van deze bepaling leidt tot een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000,--, vermeerderd met € 500,-- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt. Dit laat onverlet het recht van Pracht totaalonderhoud op vergoeding van de werkelijk door haar geleden schade.

  • Artikel 19 Aansprakelijkheid

  • 19.1 Pracht Totaalonderhoud is niet aansprakelijk voor schade die de Opdrachtgever lijdt, tenzij die schade het gevolg is van bewuste opzet of roekeloosheid van Pracht Totaalonderhoud.

  • 19.2 Pracht Totaalonderhoud is nooit aansprakelijk voor indirecte schade. Onder indirecte schade wordt onder meer verstaan: gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade aan derden.

  • 19.3 Indien Pracht Totaalonderhoud aansprakelijk is voor enige schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 19.4 Voor zover Pracht Totaalonderhoud aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de aansprakelijkheidsverzekering(en) van Pracht Totaalonderhoud wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico zoals blijkt uit de polis.

  • 19.5 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is dat de Opdrachtgever het ontstaan van de schade onverwijld, maar in ieder geval binnen twee maanden na het ontstaan van de schade, bij Pracht Totaalonderhoud heeft gemeld. Vervolgens moet binnen 1 jaar een procedure jegens Pracht Totaalonderhoud aanhangig zijn gemaakt door de Opdrachtgever. Een en ander op straffe van verval van recht.

  • 19.6 De Opdrachtgever vrijwaart Pracht Totaalonderhoud voor alle aanspraken van derden, onder meer maar niet uitsluitend vanwege gevolgen van tekortkomingen waarvan de aansprakelijkheid, voortvloeiend uit het bovenstaande, uitgesloten is jegens de Opdrachtgever.

  • Artikel 20 Vervaltermijn

  • 20.1 Elk recht van de Opdrachtgever op schadevergoeding vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waar aansprakelijkheid direct of indirect uit voortvloeit. Het voorgaande laat het bepaalde in artikel 6:89 BW onverlet.

  • Artikel 21 Portfolio

  • 21.1 Pracht Totaalonderhoud is gerechtigd om de naam van de Opdrachtgever alsmede de voor deze verrichte Diensten/ gerealiseerde werkzaamheden en daarbij gemaakt fotomateriaal, te gebruiken ten behoeve van promotionele activiteiten en haar portfolio. Indien de Opdrachtgever een Consument is, is Pracht Totaalonderhoud niet gerechtigd om de naam te vermelden.

  • 21.2 Indien de Opdrachtgever bezwaar heeft tegen het gebruik van foto- of videomateriaal, dient dat binnen 14 dagen na ontdekking van het gebruik Schriftelijk bij Pracht Totaalonderhoud te worden aangegeven. De Opdrachtgever heeft geen recht op schadevergoeding.

  • Artikel 22 Overmacht

  • 22.1 Pracht Totaalonderhoud is niet aansprakelijk voor door Opdrachtgever geleden schade indien Pracht Totaalonderhoud door overmacht niet, niet tijdig of niet behoorlijk aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst kan voldoen.

  • 22.2 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van Pracht Totaalonderhoud onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van de verplichtingen van Pracht Totaalonderhoud (tijdelijk) wordt verhinderd, zoals: ziekte, oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog en oproer, sabotage, terrorisme, energiestoringen, overstromingen, aardbevingen, brand, bedrijfsbezetting, werkstakingen, werkliedenuitsluiting, gewijzigde overheidsmaatregelen, pandemieën, transportmoeilijkheden en andere storingen in het bedrijf van Pracht Totaalonderhoud.

  • 22.3 Onder overmacht wordt ook verstaan de omstandigheid dat leveranciers van Pracht Totaalonderhoud niet aan hun contractuele verplichtingen jegens Pracht Totaalonderhoud voldoen, tenzij dat aan Pracht Totaalonderhoud te wijten is.

  • 22.4 Indien de overmachtssituatie langer dan 30 kalenderdagen heeft geduurd, kunnen Partijen de overeenkomst Schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden. In dat geval dragen Partijen ieder hun eigen schade.

  • Artikel 23 Overdraagbaarheid

  • 23.1 Een partij kan de rechten en aanspraken die voortvloeien uit de Overeenkomst niet – zonder voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij – overdragen. Dit beding heeft goederenrechtelijke werking als bedoeld in artikel 3:83 lid 2 BW.

  • Artikel 24 Wijziging algemene voorwaarden

  • 24.1 Pracht Totaalonderhoud is gerechtigd de Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.

  • 24.2 Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd. Andere wijzigingen zullen zoveel mogelijk vooraf met de Opdrachtgever worden besproken.

  • 24.3 Indien sprake is van een wezenlijke wijziging van de Algemene Voorwaarden, dan kan de Consument de Overeenkomst opzeggen.

  • Artikel 25 Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  • 25.1 Op deze Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

  • 25.2 Geschillen tussen Partijen zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.

  • 25.3 Alle geschillen tussen Pracht Totaalonderhoud en de Opdrachtgever zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waar Pracht Totaalonderhoud statutair gevestigd is. Deze bepaling geldt niet voor Consumenten.

Algemene voorwaarden